Radiation & Health

Radiation may raise childhood leukaemia risk

           British scientists said Wednesday they have discovered how radiation can increase the risk of childhood leukaemia. They found that male mice exposed to high doses of radiation had damaged sperm and produced offspring which had a greater chance of getting the blood cancer. “There is no doubt that the group of animals that were the product of preconceptional paternal irradiation had a greater susceptibility to the induction of leukaemia,” said Dr Brian Lord, the head of the research team. Lord, an expert on the effects of plutonium on the development of the blood system, emphasized the study was done on mice and did not explain the outbreak of clusters of the disease in children living near nuclear power plants. 

Chernobyl radiation linked to thyroid disease

           LONDON (Reuters) - Children exposed to radioactive iodine from the Chernobyl nuclear disaster 12 years ago may be more susceptible to thyroid diseases, Italian doctors said Friday. In a report in The Lancet medical journal, researchers at the University of Pisa said their study of children in Belarus exposed to radiation from the world's worst nuclear accident showed they had more antibodies against the thyroid gland than other youngsters. Although there was no evidence that the gland was not working, the antibodies indicate the children may later suffer from hypothyroidism - a decreased production of the thyroid hormone that influences metabolism, weight gain and drowsiness. 

Uranium Workers Detail Safety Flaws

By JAMES PRICHARD = Associated Press Writer = 12:30 AM ET 09/21/1999
           PADUCAH, Ky. (AP) - Workers at a federal uranium processing  plant wiped “green salt” off lunch tables, finding out later that the substance was actually a radioactive by-product, current and former employees testified at a hearing Monday.

           “Time after time, we were put at risk, lied to and made to feel that we were safe,” Phillip Foley, a 24-year worker at the Paducah Gaseous Diffusion Plant, told a subcommittee of the Senate Committee on Energy and Natural Resources.

           Foley testified during the first of several planned congressional hearings into the operation of the plant.

           Separately, the Washington Post reported in Tuesday's editions that managers at the Paducah plant for decades knew of the radiation hazards inside the complex, but failed to warn workers for fear of a public outcry.

           The newspaper cited old memos from the 1960s found in government archives. The documents had been turned over to a House Commerce subcommittee that is holding a hearing Wednesday on working conditions at the Paducah plant during the Cold War years.

           In one 1960 memo a government physician wrote that hundreds of workers should be screened for exposure to radiation from plutonium and neptunium, but the warning was ignored, the Post said.

           For years, employees have complained about an increased number of cancers they believe are linked to radiation exposure while working with uranium they did not know was laced with plutonium. The exposure occurred over more than two decades beginning in the 1950s.

           The Department of Energy owns the plant, which uses a process called gaseous diffusion to enrich uranium for use as fuel in nuclear reactors. The agency is investigating why the workers were exposed and whether contractors who operated the plant covered it up.

           Foley said when he first started working at the plant as a labourer; he would dispose of contaminated barrels by tossing them into ponds that are scattered throughout the 3,600-acre plant site.

           He also testified that retirees often told him of wiping “green salt” off the lunch tables in two buildings. The substance actually was depleted uranium hexafluoride, a radioactive by-product of the enrichment process.

           “I think probably the most overpowering feeling my fellow workers and retirees share is uncertainty and apprehension about how they might be affected by chemical and radiation exposures at the plant,” said Foley. “I hear stories and fears about everything from cataracts to cancers to heart disease and emphysema.”
           Chris Naas, a 25-year employee, said he believes the plant has been a safe work place for six or seven years. Prior to that, however, is a different story.

           In 1974, Naas was taken off a job because he was told that he was ``hot.'' Hourly workers assumed it meant they had been exposed to a certain level of radiation, but management never explained what it meant.

           Naas said his father turned up ``hot'' on several occasions during the 20 years he worked at the plant.

           “Today he has a form of terminal cancer - lymphoma. We will never know what was the cause,” Naas said. “My question is: Will I turn up the same, and what recourse will I have at that point in time ?”
Ky. Workers Told Uranium Was Safe


By H. JOSEF HEBERT = Associated Press Writer = 09/22/99

WASHINGTON (AP) - Workers at a uranium plant in Kentucky told lawmakers Wednesday that for years, managers withheld from them that they were being exposed to plutonium, telling them the uranium powder that contained traces of the dangerous metal was “safe enough to eat.”
           “I'm just stunned,” Rep. Fred Upton, R-Mich., said after hearing several employees describe working conditions at the Paducah Gaseous Diffusion Plant in western Kentucky during much of the Cold War years.

           The House Commerce oversight and investigation subcommittee, chaired by Upton, was examining allegations of widespread health, safety and environmental violations at the Energy Department plant, which has processed enriched uranium for use in nuclear weapons and commercial reactors since 1952.

           A recent Energy Department investigation concluded that while some improvements still need to be made, there is no imminent danger to plant workers today.

           But in graphic testimony, Garland “Bud” Jenkins described how he had worked at the uranium dust-filled plant for 30 years under private contractors and was never told some of the uranium had been laced with highly dangerous plutonium.

           “We constantly inhaled the dust and fumes. There were no devices to measure radioactivity in the air,” said Jenkins. He said workers would wear contaminated clothing home and even after taking showers some mornings their bed linens “would be green or black from the black oxide and greensalt” of the uranium powder.

           “We were told that the uranium substances we were working with were safe and posed no threat to our health, or to the health of our families,”' continued Jenkins. “We were even told the materials were safe enough to eat.”
           Radiation concerns and violations continued into the 1990s, and some continues today, the lawmakers were told.

           Ronald Fowler, who was hired in 1991 as a health physicist at the plant, said he repeatedly was rebuffed when he raised concern about workers' contamination and even today has been targeted for harassment and intimidation.

           “I was bucking a management culture that had told workers for decades that there were no health hazards at Paducah,” said Fowler. He said health and safety infractions continue to occur at the plant, despite denials by plant managers.

           Fowler, who has filed a whistleblower complaint charging harassment, said radiation monitoring at the plant continues to be haphazard. Three weeks ago a computer that was supposed to be donated to a school was found by chance to have substantial radiation contamination, said Fowler.

           David Michaels, the Energy Department's assistant secretary for environment, safety and health, said the department “takes the concerns that have been raised seriously and is committed to investigating and resolving them.”
           Energy Secretary Bill Richardson last week said he will ask Congress to compensate thousands of workers who became ill from radiation at the Paducah plant. The compensation, which may be expanded to two other similar plants if problems are confirmed there, may cost up to $20 million, officials have estimated.

           Built in 1952 to produce enriched uranium, the Paducah plant has been managed by a number of private contractors. Martin Marietta Energy Systems managed the plant for the Energy Department for years before the plant was transferred from the government to the U.S. Enrichment Corp.

           USEC, a quasi-government corporation, took over in 1993 and hired a Martin Marietta (later Lockheed Martin) subsidiary to continue plant management and environmental cleanup. Last year, Bechtel Jacobs Co., took over the environmental restoration work.

           James Miller, executive vice president of USEC Inc., said some $220 million in government funds has been spent for nuclear safety upgrades at the plant. He said the improvements have “significantly reduced workers' potential exposure to radioactive material.”
           The Nuclear Regulatory Commission “has found that our program adequately protects workers and the public” from radiation, Miller told the subcommittee. “Procedures and training are in place to ensure proper protection of individuals entering radiological areas.”
Paducah Worries About Radiation
By JAMES PRICHARD = Associated Press Writer = 09/23/99

PADUCAH, Ky. (AP) - The way the employees tell it, the Paducah Gaseous Diffusion Plant sometimes operated as if Homer Simpson were running the place. Except that what happened there wasn't funny.

           Workers used to wipe “green salt” off the plant lunch tables, fully aware it was a radioactive by-product of the plant's main task enriching uranium for use as fuel in nuclear reactors.

           They would bury truckloads of uranium shavings that ignited and burned upon being exposed to the air. They would dump thousands of barrels filled with radioactive contaminants into ponds and bury them in the ground. All the while, they were told they were working with materials that were “safe enough to eat.”
           Now the employees and many other people in Paducah fear they are dying because of what happened at the 47-year-old plant, McCracken County's biggest source of jobs.

           Chris Naas, a heavy-equipment operator who has worked at the plant for 25 years, told Senate investigators this week that he was taken off a job in 1974 after being told he was “hot” meaning, he assumed, that he had been exposed to too much radiation.

           Naas said his father turned up “hot” on several occasions during the 20 years he worked at the plant.

           “Today, he has a form of terminal cancer - lymphoma. We will never know what was the cause,” Naas said. “My question is: Will I turn up the same, and what recourse will I have?”
           In June, three plant employees filed a federal lawsuit alleging that workers unwittingly were exposed to plutonium and other highly toxic substances from 1953 to 1976. The lawsuit is sealed.

           The Energy Department, which owns the plant and is overseeing a $1 billion cleanup, later acknowledged that 103,000 tons of recycled uranium containing a total of 12 ounces of plutonium were handled in Paducah during the period.

           Plutonium is much more potent than uranium, it can cause cancer if ingested in quantities as small as one-millionth of an ounce. The Energy Department is investigating why workers were exposed to plutonium and whether contractors who operated the plant covered it up.

           “We were told that the uranium substances we were working with were safe and posed no threat to our health, or to the health of our families,” Garland “Bud” Jenkins, who worked there for 30 years, told a House committee Wednesday in Washington. “We were even told the materials were safe enough to eat.”
           The plant site, with its combined enrichment and cleanup operations, is the county's largest employer with 2,000 workers. But plant workers are not the only people in this rural area in western Kentucky who are questioning whether their health has been compromised.

           Ronald Lamb's family has lived and worked for years down the road from the Gaseous Diffusion Plant. His father, William, who opened the family's auto repair shop in 1961, died five years ago after being diagnosed with prostate and bone cancer. Lamb said the well at the family's house was found to have a trace of plutonium in 1990.

           Lamb, 47, sued the contractor that operated the plant at the time, but a federal judge dismissed the case, saying there was no evidence the well was contaminated. The Energy Department told Lamb that the positive test for plutonium in the well water was erroneous, he said.  But Lamb isn't convinced. He said he suspects contaminated well water is responsible for a long series of illnesses he has endured for 10 years, including nerve damage, an ulcer and intestinal problems. But he can't prove that, either.

           “It's just my own belief,” he said.

           Energy Secretary Bill Richardson apologized for the government's secrecy about the plutonium during a recent town hall meeting in Paducah, and has proposed $20 million in compensation for plant workers with certain radiation-related cancers. Some in Paducah are sceptical the secretary's plan will ever adequately reimburse them, both for the contamination and the cover-up.

           “If he does it, OK. It's been a long time coming,” said Nita Bean Rose, whose father, Charles Arvil Bean, retired from the plant with anaemia and heart trouble in February 1977. That April, he was found to have acute leukaemia. He died the following year, at 65.

           Wilma Kelley runs a T-shirt and sports clothing shop a half-mile up the road from the school. Her husband worked at the plant for 31 years before retiring in 1988. Ms. Kelley said she remains optimistic the government will do the right thing.

           “If bad stuff is here, then they will clean it up,” she said. “That's all we can hope.”
Findings on DOE Plants Released




By JAMES PRICHARD = Associated Press Writer = 09/29/99

           EVANSVILLE, Ind. (AP) - A federal official said Wednesday the radioactive contaminant neptunium posed a greater threat to workers than plutonium at three Energy Department plants because there was so much more of it.

           “I've been focused very much on the neptunium and it's a little dismaying to me all the attention that's given to plutonium,” said David Michaels, the Department of Energy's assistant secretary for environment, safety and health.

           Michaels made the comment during a teleconference with reporters to announce preliminary findings from a review of the handling of recycled uranium years ago at the Energy Department's three gaseous diffusion plants in Paducah, Ky., Oak Ridge, Tenn., and Piketon, Ohio.

           The uranium was used in military or commercial applications before being recycled by the plants, which now enrich uranium solely for fuel in nuclear reactors.

           The review is being performed in conjunction with an investigation ordered by Energy Secretary Bill Richardson into health, safety and environmental concerns at the plants. The government has acknowledged that workers at the plants were unwittingly exposed to plutonium and other toxic materials.

           The Paducah plant apparently processed most of the agency's recycled uranium - about 100,000 tons of the material, which contained an estimated 12 ounces of plutonium, compared with 41 pounds of neptunium.

           The Energy Department said the information will allow it to determine whether more extensive reviews of exposures among plant workers or environmental contamination are required. Exposure to radiation has been linked to forms of cancer.

Study: Atomic Tests Link to Cancer

By RANDOLPH E. SCHMID = Associated Press Writer = 10/20/99

           WASHINGTON (AP) - Soldiers exposed to radiation during atomic tests in Nevada in the 1950s have had higher than normal death rates for leukaemia and for prostate and nasal cancer, a new study found.

           The increased death rates for nasal and prostate cancer had not been reported before, but the higher leukaemia rates have been found in other studies, according to the report from the National Academy of Sciences' Institute of Medicine.

           “These leukaemia findings do not resolve the debate over whether participation is associated with leukaemia mortality,” said Susan Thaul, director of the study.

           “However, the set of leukaemia findings is consistent with the results of other studies of military participants in nuclear tests and is broadly consistent with a hypothesis that these are radiation effects,” she said.

           Comparing a group of servicemen who took part in the tests in Nevada and the Pacific with similar service members who did not participate, the analysis found no difference between the two groups in overall death rates or in total deaths from cancer.

           For leukaemia, those taking part in the tests had a 14 percent higher death rate than those in the comparison group, an increase the report said is small enough that it could be due to chance.

           However, when the researchers broke down the service members into regional groups they discovered that ``land-based participants - those in the Nevada desert - had a death rate from leukaemia that was 50 percent higher than military personnel in similar units who did not take part in atomic tests.''

           On the other hand, sea-based test participants in the South Pacific did not have a higher death rate from leukaemia than servicemen who did not take part in the tests.

           The study characterized the higher death rates from prostate and nasal cancer as ``unanticipated.''

           “Deaths from prostate cancer were 20 percent higher among test participants than the comparison group, and even higher for nasal cancer,” Thaul said.

           The report said that higher prostate cancer rates have not been consistently seen in other studies of people exposed to radiation and “are therefore difficult to interpret.”
           “The nasal cancer finding is even harder to interpret,” Thaul said, “in part because this is the first study of atomic test participants to look specifically for that cause of death. To date, nasal cancer has not been among the cancers considered to be caused by radiation.”
           Concern about higher cancer rates in nuclear test participants was first voiced in 1976 when a veteran of a 1957 nuclear test in Nevada claimed he developed leukaemia as a result of his exposure to the radiation.  Overall, more than 200,000 U.S. soldiers, sailors, airmen, and marines participated in atmospheric nuclear tests between World War II and the early 1960s. The new study looked into the causes and rates of death among the nearly 70,000 service members who participated in at least one of five groups of atmospheric nuclear tests chosen for examination. These servicemen were present at tests conducted in the Nevada desert or in the South Pacific; some 30 percent have since died. The causes of death were compared to a group of nearly 65,000 military personnel serving at the same time but not involved in the tests. They did not examine differences in nonfatal disease or injury.

           The study was funded by the Defense Threat Reduction Agency of the Department of Defense.

           The Institute of Medicine is part of the National Academy of Sciences, a private organization chartered by Congress to advice the government of scientific matters.

Nuke Site Workers Report Ailments

By LINDA ASHTON = Associated Press Writer = 11/03/1999

           RICHLAND, Wash. (AP) - Hundreds of former Hanford nuclear  reservation workers are reporting a number of work-related  ailments, mostly diseased lungs and hearing loss, researchers said.

           In one of two national medical screening projects, 98 percent of  900 construction workers surveyed believed they had been exposed to  hazards at Hanford, and 86 percent believed their health had been  affected.

           ``These perceptions of workers about concerns for their health  (are) largely borne out in results we're getting from (subsequent)  medical examinations,'' said Knut Ringen, project director for The  Center to Protect Workers Rights.

           A summary of early findings from Ringen's project _ the Hanford Building Trades Medical Screening Program _ and the University of Washington Former Hanford Worker Medical Program were presented at a news conference here Tuesday.

           The screenings are the first independent, science-based evaluations of health risks to former production and construction workers who worked at Hanford anytime in its 56-year history.

           Hanford was established as part of the secret Manhattan Project to build an atomic bomb during World War II. Today, the mission at the 560-square-mile site in southeast Washington State is cleaning up the radioactive and hazardous waste created during 40 years of plutonium production for the nation's nuclear arsenal.

           The screening programs, paid for by the Energy Department, were ordered by Congress and started three years ago to determine whether workers experienced significant health risks as a result of their jobs at DOE sites.

           Roger Briggs, Hanford health studies coordinator for the DOE in Richland, said the findings will help the agency find better ways to protect current worker health and safety.

           The projects also found :

           _Nearly half of former Hanford production workers had initial chest X-rays showing abnormalities. Eighteen percent had diminished lung function, when the comparable average for the same age range would be about 5 percent.

           _Seventy percent of workers had hearing loss, compared with about 50 percent for a comparable industrial population.  Eighty-five percent of those surveyed reported hearing impairment, compared with 22 percent in the general population.

           _More than 5 percent of those tested were positive for beryllium sensitization. Beryllium is a metal that was used at Hanford and can cause lung disease. Between one-third and one-half of those workers can expect to develop lung disease within five years, researchers said.

Thyroid Risk near Nuke Plant Studied

By JOHN K. WILEY= Associated Press Writer = 12/15/1999

           SPOKANE, Wash. (AP) - A federal review panel says a controversial study overstated its conclusion that there was no increased risk for thyroid disease among people living downwind from the Hanford nuclear reservation.

           While agreeing that the risks of thyroid disease were probably small, a subcommittee of the National Research Council of the National Academies said Tuesday it found errors in the study made public in January.

           “We agree with the investigators that the study provides no clear evidence of an association between levels of people's exposure to radioactive iodine and their rates of thyroid diseases,” said advisory panel chairman Roy Shore, of the New York University School of Medicine.

           “However, given both the statistical uncertainties in the data and the uncertainties associated with the estimated radiation doses to the thyroid, we do not believe a strong statement can be made that there is no association.”
           Many in the Northwest for years have blamed Hanford for a variety of illnesses, particularly cancer. Some researchers have found that certain residents downwind from the facility were likely to have ingested radioactive iodine from Hanford releases.

           The Fred Hutchinson Cancer Research Center in Seattle, which conducted the nine-year, $18 million study for the Centers for Disease Control and Prevention, found no link between offsite releases of radioactive iodine and increased thyroid disease among nearly 3,500 people born near Hanford between 1940 and 1946.

           The study began a decade ago after the federal government acknowledged intentional and accidental radiation releases during the early years of the Cold War.

           Released as a “draft final” report Jan. 28 without the usual vetting by other scientists, the study suffered from a number of analytical and statistical shortcomings, the panel said.

           While the panel found the epidemiological and clinical portions of the study were “very well designed and carried out in an excellent manner,” it said the study overestimated its ability to detect radiation effects, meaning the results were less definitive than had been reported.

           Some independent scientists have contended the study's computer model may have lead to underestimation of exposure by about 30 percent. Shore said “`the risk of thyroid disease is rather small, if there is any.”
           The panel, an arm of the National Academy of Sciences, was asked to review the Hanford study for scientific soundness. It may recommend that the CDC make fixes in the study before a final report is released, Shore said.

           Fred Hutchinson spokeswoman Kristen Woodward said all of the study's key researchers were in meetings in Washington, D.C., and wouldn't comment until after they had seen the report.

           Judith Jurji, a leader of the Hanford Downwinders Coalition who suffers from thyroid disease, did not return calls for comment Tuesday.

Tchernobyl appelle à l'aide, mais n'intéresse plus personne 

Date de parution:                                                   Lundi 10 avril 2000 

Auteur:                                                     Laurent Nicolet, Tchernobyl 

REPORTAGE. La centrale va fermer, mais quatorze ans après la catastrophe, la situation est plus dramatique que jamais 

Tchernobyl, ça eut payé. Mais aujourd'hui le temps travaille contre les victimes de la plus grande catastrophe nucléaire de tous les temps dont les conséquences pourtant paraissent quasi intemporelles. Au Ministère de la santé ukrainien, on le dit tout net: «Impossible de fixer une date, d'affirmer que Tchernobyl c'est fini, dans dix, dans vingt ans. En réalité, dans un millénaire, l'humanité continuera de souffrir des conséquences de cette tragédie.» Mais quatorze ans plus tard, déjà, Tchernobyl n'intéresse plus personne, du moins dans son aspect humanitaire. L'ONU en a fait la cruelle expérience, qui avait lancé en 1997 un programme d'aide réparti sur 60 projets entre l'Ukraine, la Russie et la Biélorussie, et devisé à 90 millions de dollars. Résultat des courses: seuls 1,5 million de dollars, d'origine essentiellement américaine, sont tombés dans l'escarcelle onusienne, les pays donateurs suggérant poliment de redimensionner le projet. Chose faite aujourd'hui, puisque les 60 projets ne sont plus que 9: modernisation d'hôpitaux, création de centres de réhabilitation pour enfants, décontamination d'écoles, d'hôpitaux et de jardins d'enfants, création d'unités de production de lait, de nourriture pour bébé, soutien de centres psycho-sociaux pour les liquidateurs – les 600 000 personnes qui ont directement participé au nettoyage du périmètre de l'usine –, programme de recherche sur les conséquences médicales chez les enfants des irradiés, etc. Coût total: 9,1 millions. Mais là encore les donateurs ne se pressent pas au portillon: 400 000 francs ont été récoltés jusqu'ici. Au point que l'ONU lance un cri d'alarme sous la forme d'une brochure intitulée «Chernobyl, a continuing catastrophe» qui dresse un état des lieux plutôt dramatique: 6000 km2 de terres agricoles déclarées impropres à la culture en Biélorussie, 3,5 millions d'Ukrainiens, dont 1,5 million d'enfants, directement touchés, et dont 73 000 sont aujourd'hui déclarés invalides à vie. Les Russes ne sont pas mieux lotis avec 570 000 personnes considérées comme contaminées. Les cancers de la thyroïde, principale conséquence médicale de Tchernobyl, ne cessent d'augmenter, les enfants, y compris ceux qui se trouvaient dans le ventre de leur mère au moment de l'accident, étant les plus fragiles. Sans parler des retards mentaux et de croissance observés chez les nouveau-nés, les problèmes d'infertilité, ou de type cardiaque. De plus, les effets à plus long terme restent encore mal connus. Ni l'Ukraine, ni la Russie, ni la Biélorussie n'étant capables de faire face financièrement à ce désastre humain, l'ONU suggère que 3% des 396 millions de dollars promis par la communauté internationale pour la rénovation du sarcophage de la centrale soient affectés au domaine humanitaire.  

© Le Temps. Droits de reproduction et de diffusion réservés. www.letemps.ch


U.S. To Compensate Nuclear Workers

 By H. JOSEF HEBERT = Associated Press Writer = 04/12/2000

           WASHINGTON (AP) - Proclaiming it wants to correct decades of injustice, the Clinton administration on Wednesday unveiled a proposal to compensate thousands of nuclear defence workers who became ill because of exposure to radiation and toxic chemicals.

           The compensation plan, which is expected to cost at least $520 million over the first five years, would apply to about 3,000 workers at former nuclear bomb making sites in 10 states, the Energy Department said.

           ``We are moving forward to do the right thing by these workers,'' said Energy Secretary Bill Richardson, calling on Congress to approve the compensation package this year.

           Richardson said these workers “laboured under difficult and dangerous conditions” for much of Cold War, producing nuclear material and bombs. Not only were many of them exposed to cancer and other illnesses from radiation and toxic chemicals, but then the government for decades refused to acknowledge their claims, he said.

           “Justice has finally come, the government is for a change on their side and not against them,” said Richardson at a news conference.

           The prospect of congressional action was unclear, although given a better chance since a wide range of workers from all parts of the country have been included.

           Both Republican and Democratic lawmakers from states where the weapons plants are located promised to press for quick action. ``This government for decades turned its back on (these workers') needs,'' said Rep. Paul Kanjorski, D-Pa., who has fought for compensation for defense workers with beryllium disease.

           Many of the workers have claimed for years that their illnesses - leukaemia, lung cancer, Hodgkin's lymphoma and various other cancers as well as beryllium disease, asbestosis, and other ailments _ were the result of being exposed to radiation and chemicals during years of work at the bomb factories in the 1950s through the 1970.

           Until recently, the government has fought lawsuits demanding compensation, and argued that there is no proof the illnesses were caused by their work. But last January, a presidentially appointed panel concluded that there was “credible evidence” that the illnesses were related to work exposure.

           “We're going to try to correct this injustice,” said Richardson, although acknowledging that many of the workers “understandably may (still) be suspicious” that this is another “empty promise.”
           At Richardson's side was Vickie Hatfield of Kingston, Tenn., whose 79-year-old father is severely ill with chronic beryllium disease and asbestosis, as a result of years of work at an Oak Ridge, Tenn., nuclear weapons assembly plant.

           “We can't give him back what he's lost,” said Hatfield, describing her father's difficulties in breathing and everyday activities. But she said the proposed compensation would help defray enormous medical bills.

           The Energy Department plan would make a lump-sum payments of at least $100,000 to workers or their survivors, or allow them to negotiate a package that would cover medical costs, lost wages and job retraining.

           The department estimated that about 1,500 workers with cancer, 750 workers who suffer from beryllium disease or associated illness, and 750 workers with other illnesses will be eligible. During the Cold War years about 600,000 people worked at the bomb-making and nuclear material plants across the country. 

           The department estimated the cost of the program will be $120 million annually for the first three years, declining to $80 million a year as the backlog of claims is reduced.

           The compensation package applies to people at The Hanford Reservation in Washington, Oak Ridge Reservation in Tennessee, Savannah River Site in South Carolina, the Nevada Test Site, the Rocky Flats Complex in Colorado, the Pantex Plant in Texas, the Mound Plant and Fernald Environmental Management Project in Ohio, the Lawrence Livermore National Laboratory in California, the Los Alamos National Laboratory in New Mexico, and gaseous diffusion plants at Piketon, Ohio, Paducah, Ky., and Oak Ridge, Tenn.

           Workers exposed to beryllium need only demonstrate they have chronic beryllium disease or beryllium sensitivity to be eligible for compensation. Other workers with certain cancers as a result of exposure to radiation will have to meet dose-exposure levels.

           But David Michaels, the DOE's assistant secretary for health and safety, said when information about exposure dosage is not available - as often will be the case because of poor record keeping - the government will assume exposure at the highest amount for whatever task was performed.

           Workers at the three gaseous diffusion plants will be eligible for compensation if they have primary lung or bone cancer or another specific cancer specified by Congress.

___

           On the net:

Department of Energy:

http://www.doe.gov
Three Mile Island, No Cancer Link

 By GEORGE STRAWLEY = Associated Press Writer = 04/27/00

           HARRISBURG, Pa. (AP) - A 13-year study of people living near the Three Mile Island nuclear plant found no link between the radiation released during the 1979 accident and cancer deaths among nearby residents.

           The University of Pittsburgh study, posted on the Internet on Thursday, should give some reassurance to people who live near the site of the nation's worst commercial nuclear accident. But it does not eliminate the need to continue monitoring their health, the lead researcher said.

           The accident, triggered by equipment malfunction and operator error on March 28, 1979, caused about a third of the nuclear fuel to melt inside a reactor just outside Middletown, about 10 miles from Harrisburg. The plant's owners maintain that only a negligible amount of radiation escaped from the plant.

           At least 15 other studies have explored the health effects of the accident, but the University of Pittsburgh research covers the longest time span so far _ from the time of the accident through 1992.

           It follows more than 32,000 people who lived within five miles of the plant and who were interviewed by state health workers within two months of the accident.

           Researchers found no significant increase in cancer deaths among nearby residents when compared to a larger population in three counties surrounding the plant, said Evelyn Talbott, an associate professor of epidemiology at the University of Pittsburgh.

           Researchers were unable to factor in other potential influences on the results, nor were they able to say whether stress stemming from the accident had a long-term impact on residents' health, Talbott said.

           “There are a lot of things that cause cancer and a lot of things that need to be measured,” she said. “We can only measure so many of them.”
           The study did find increases in certain types of cancer, but it failed to turn up a link to the dosages of radiation that residents were believed to have received, she said.

           Talbott said further study is needed. Many cancers can remain latent for two decades or more, and the university's researchers are obtaining the data needed for a 20-year study.

           One anti-nuclear activist, Eric Epstein, was skeptical of the study, saying the state's original survey of residents was flawed. He has called for studies extending 10 miles from the plant.

           “This is just a recitation of the industry line. It is absolutely nothing new,” said Epstein.

           The study was posted on the Internet site of Environmental Health Perspectives. The paper will appear in the June issue of the journal, which is produced by the National Institute of Environmental Sciences, part of the National Institutes of Health.

___

           On the Net:

Abstract of article :




http://ehis.niehs.nih.gov/docs/admin/newest.html


National Institute of Environmental Health Sciences :
http://www.niehs.nih.gov


Three Mile Island Alert :




http://www.tmia.com/


